Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 29, 2010

Cara Makan Dgn Baik

Bagaimanakah cara makan yg baik utk kita? supaya kita sihat dan cergas pada setiap hari. supaya kita dpt menjalankan tugas dan tanggungjawab kita tanpa gangguan kesihatan.

semasa saya bekerja dgn swasta dahulu, saya akan sarapan pagi pada jam 7.30pagi di sebuah kedai makan sebelum masuk ke pejabat. saya akan makan 2biji telur 1/2 masak. saya akan makan 2biji roti canai. dan saya akan minum secawan nescafe. kejapaje bera badan akan naik sebab saya lebih banyak masa bekerja dlm pejabat yg berhawa dingin.

makan tengahari pula adalah nasi putih,kuah (selalunya kari) sayur dan ikan/ayam/daging.minuman adalah minuman sejuk. makan tengahari diantara 12.30thg hingga ke 1.30tgh. tiada minum petang di luar pejabat. tetapi di pejabat ada disediakan air panas spt milo atau kopi pada awal pagi atau petang.

kesannya, jika tiada senaman, berat badan diantara 70kg - 72kg. masih lagi ringan drpd berat sekarang. sekarang berat saya dah mencecah 75kg. oleh kerana dah lama kurang bersenam secara berat, maka berat badan lebih kpd lemak drpd otot.kurang menarik bentuk badan kerana pemakanan dan senaman yg kurang baik.

Tiada ulasan: