Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 15, 2010

Erti Puasa

Puasa bukan sekadar menahan diri drpd makan dan minum di antara waktu subuh sehingga maghrib. nota- adik saya berpuasa diantara jam 4pagi hingga 9.30malam di jerman. ianya berkaitan pengajaran drpd pengalaman berpuasa. ianya berkaitan berpuasa drpd perkara2 yg boleh mengurangkan pahala puasa spt berkata2 yg kurang menarik. puasa tidak bermakna kita puasa drpd solat.

di bulan yg mulia ini ramai akan berebut2 utk menjalankan amal ibadah. berebut2 utk mendapatkan pahala. maka anak2 yatim akan dibawa ke hotel2 utk berbuka. anak2 yatim dibawa ke kompleks belibelah utk membeli pakaian. tetapi apabila membaca tulisan prof kamil di blognya, anak2 yatimtidak ingin kemewahan. mereka tidak ingin kesenangan utk diri shj, ttp utk keluarga mereka juga.

dgn berpuasa kita diandaikan akan lebih menghargai nikmat dan rezeki yg diterima drpd Allah. kita akan lebih bersyukur dgn anugerah kemurahanNya. kita akan beringat utktidak membazir. kita akan cuba berkongsi rezeki yg ada dgn mereka yg kurang berada. ada yg sudi berbuka dgn saya?

Tiada ulasan: