Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 28, 2010

Jom Kaya Dgn Nikmat Allah

saya terbaca catitan dlm fb bhw Nabi Musa ke Gunung Thur Sina utk bertemu Allah. dan umat Muhammad, para muslimin dan muslimat diberi nikmat oleh Allah untuk hanpir kepadaNya pada setiap kali kita sujud kpdNya. maka rugilah jika kita tidak dpt sujud kpdNya. dan sujud kpd Allah adalah semasa solat.

nak solat senang, tak susah. muslim,pada waktunya (utk solat fardu), tutup aurat dan dlm keadaan berwuduk. utk jadi muslim mudah aje, ucaplah dua kalimah shahadah. sekarang mudah utk tahu waktu solat. baca dlm suratkhabar, dengar diradio, tengok tv, dptkan pesanan sms, atau biasakan dengar azan drpd surau atau masjid berhampiran kita. nak tutup aurat pun senang, lelaki antara pusat dan lutut. perempuan kesemua tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan (sila rujuk buku panduan solat ya). utk memudahkan kita mendirikan solat, pakailah pakaian yg menutup aurat.

jangan jadikan alasan bhw kita tiada kain pelikat atau telekung, jadi kita tak boleh solat. jika kita tak tutup aurat sebenarnya kita ingin miskinkan diri kita. kita tolak nikmat utk beribadat kpd Allah. ruginya jika kita tidak dpt sujud kepadaNya, Tuhan sekalian alam. ruginya apabila kita sombong utk menghampirkan diri dan memohon kpd Allah, yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani.

Tiada ulasan: