Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Ogos 17, 2010

IID Datang Lagi

pada tahun ini IID akan diadakan dua kali dlm setahun. kali pertama pada bulan Januari 2010. kali ini pada bulan oktober 2010. IID kali kedua ini adalah IID 2010SE, IID Special Edition. Ianya bersesuaian dgn 2010 sbg tahun inovasi.

IID - invention, innovation dan design. sefaham saya, 'invention' atau 'creation' adalah ciptaan. ianya drpd tidak pernah ada kpd ada. 'innovation' atau inovasi dlm bahasa melayu (penambahbaikan?). dan bagi saya ianya bermaksud kita perbaiki apa yg sudah sedia ada. 'design' atau rekaan (berkaitan senilukis?).

insyallah, jika diberi peluang saya akan ambil bahagian dlm IID 2010se. ada beberapa rakan pensyarah telah saya khabarkan utk bersama turut serta dlm IID 2010se. pada IID 2010 penyertaan saya adalah melalui InED dan FSR. pada IID 2010SE penyertaan saya masih belum pasti.

sebuah artikel menyatakan bhw seorang yg berilmu adalah seorang yg kreatif (merangkumi ketiga2 IID?). kerana diandaikan bhw seorang yg berilmu akan sesuaikan hasil atau perancangan kpd keperluan melalui ilmu yg dimiliki. saya setuju. tetapi mestilah kreativiti yg memberi kesejahteraan kpd diri dan masyarakat, dan tidak menyalahi tuntutan Islam.

Tiada ulasan: