Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Ogos 26, 2010

Pasukan Bolasepak Blog 2

Dalam satu organisasi, utk maju ke hadapan perlukan seorang pemimpin utama. ketua yg menentukan arah tuju organisasi dgn jelas. maka tidak boleh ada lebih drpd 2 ketua utama dlm satu organisasi. jika ada, ianya seperti seekor binatang yg mempunyai dua kepala tanpa ekor. ini akan memeningkan binatang tersebut kerana ianya tidak dpt bergerak ke mana2 akibat kedua2 kepala ingin bergerak ke arah berbeza.

PBB bermula dgn seorang pengurus yg tegas. ramai yg secara ikhlas ingin membantu pengurus memajukan PBB. tapi terdapat segelintir yg sebaliknya. mereka ini hanya inginkan keuntungan utk diri sendiri dan tidak kisah dgn kemajuan utk PBB. maka ada yg bercita2 secara diam2 utk menjatuhkan pengurus PBB.

dlm menguruskan PBB, pengurus mempunyai beberapa jurulatih. mereka diberi tanggungjawab utk membantunya memajukan PBB. walau bagaimana pun,pengurus tidak sedar bhw ada diantara jurulatihnya secara diam2 membuat tikaman ke belakang pengurus. didepan pengurus, jurulatih ini memuji pengurus. di belakang pengurus, jurulatih ini mengkeji pengurus. mungkin juga kerana pengurus pada asalnya tidak inginkan jurulatih ini dlm pasukannya, tetapi jurulatih ini telah berjaya menyakin pemegang saham PBB mengambilnya bekerja dgn PBB?

Tiada ulasan: