Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Ogos 31, 2010

Mesti dan Patut

mengikut rebt, kita mesti elakkan penggunaan 'mesti' dan 'patut'. tetapi ada keadaan kita perlu gunakan perkataan 'mesti' dan 'patut'. dlm bahasa inggeris adalah 'must', 'should' dan 'ought'.

jika kita sentiasa gunakan perkataan 'mesti' dan 'patut', kita seolah2 memaksa diri kita utk sentiasa melakukan perbuatan utk mencapai sesuatu secara sempurna. memang jika setiap kali kita mesti capai sesuatu secara sempurna, ianya akan menjadi satu tekanan kpd kita. hasil drpd tekanan ini boleh menjadikan kita tidak selesa.

tetapi memang ada masanya kita perlu capai sesuatu dgn sempurna. jika tidak, usaha kita adalah sia2 shj. spt, jika kita tidak hadir ke kuliah minima 80%, kita patut tidak dpt hadir ke peperiksaan. jika kita tidak mematuhi sahsiah rupadiri, kehadiran kita di kuliah mesti tidak diambil kira. jika kita tidak menghantar tugasan,maka kita 'patut' tidak lulus kursus kita. maka kita akan lihat akan ada 'patut'nya pelajar yg akan mengulang semula kursus yg diambil pada semester di semester hadapan.

Tiada ulasan: