Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 28, 2010

Jom Elak Miskin 1

untuk kaya bermakna kita nak elak drpd jadi miskin. ianya mudah aje. ianya boleh kita lakukan pada setiap hari.

sebelum berbelanja, tanyalah 'perlukah kita beli benda yg kita nak beli tu?'.contohnya, semasa persediaan untuk harian spt pakaian. sedar keperluan kita membeli pakaian iaitu utk menutup aurat kita. utk memastikan kita berada dlm keadaan selesa. maka kenapa ada yg membeli pakaian yg boleh dianggap sbg pakaian dlm tetapi dipakai sbg pakaian luar? knp membeli pakaian yg membuat kita miskin drpd segi kebaikan? bukankah membazir tu.

sama juga dgn membeli kasut. contohnya, perlukah kita mmembeli kasut yg berjenama mahal spt crox? jika sepasang berharga rm100++ dan yg biasa berharga rm15++, yg mana akan membuat kita menjadi miskin. walau pun kita mampu tidak bermakna kita mesti atau perlu beli jenama crox. gunakan perbezaan rm85++ itu utk membeli keperluan lain atau utk berkongsi kekayaan kita dgn mereka yg kurang berada drpd kita. bersedekahlah kpd saudara mara atau mereka yg kita kenali.

Tiada ulasan: