Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Ogos 31, 2010

Merdeka

apa erti merdeka kpd kita? adakah kita sebenarnya merdeka? adakah dgn bermain mercun tanda kita sudah merdeka? main mercun adalah budaya menghalau hantu bagi kaum tertentu.

ingatlah, kita ini hamba Allah. kita ada tugas dan tanggungjawab utk dilakukan semasa di bumi milik Allah ini. tetapi walau pun kita ini hamba Allah, kita bebas melakukan apa yg kita ingini. dan kita perlu ingat kebebasan ada hadnya. janganlah kerana usia, kelayakan akademik, jantina dan sebagainya, kita andaikan kita merdeka utk lakukan apa sahaja. setiap perbuatan kita, kita perlu bertanggungjawab.

kita hendaklah sentiasa berusaha utk kesejahteraan dunia dan akhirat. tetapkan matlamat. senaraikan pilihan utk capai matlamat. buat keputusan setelah menilai setiap pilihan. jangan lupa, walaupun kita bebas membuat keputusan, tetapi segala yg ada adalah milik Allah. apa yg diberi kpd kita adalah amanah Allah kpd kita.

kita merdeka jika kita berilmu. maka bacalah dgn nama Tuhanmu.

Tiada ulasan: