Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 22, 2010

Puasa dan Sakit Kepala

di bulan ramadan saya biasa sakit kepala. pada hari2 awal ramadan terutamanya. semalam, sabtu 21082010, saya terasa sakit kepala. terlebih tidur kot?

kebiasaan sakit kepala dikaitkan dgn angin dlm badan. kalau angin dlm darah ikut adik saya, dah tak lama. tapi pada andaian saya, bila kita puasa, biasanya angin drpd perut masuk ke dlm darah. para doktor tak setuju. itu teori saya. akibat angin dlm darah, maka perjalanan darah terganggu.

sehari sebelum ramadan bermula, saya diketuk oleh bos. utk buang angin drpd badan. terasa lega juga. dan pada hari pertama tiada terasa sakit kepala. betul kot bila kena ketuk, angin dikeluarkan drpd badan. cuma `badan tu ada lah kesan2 kena dera.

kebiasaan saya selepqas berbuka akan telan panadol. dan sebelum imsak akan telan panadol.utk melancarkan perjalanan darah.darah akan pekat semasa bulan puasa kerana kurang air (?). jadi selepas berbuka tadi, saya telan 2biji panadol.alhamdulillah sekarang kepala dah ok. hmmm..sakit kepala sebab terlebih tidur, atau tidur tak betul, atau memang sebab banyak angin dlm badan?

Tiada ulasan: