Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Ogos 18, 2010

Burnout dan Keseronokan Bekerja

saya ditegur kelihatan penat dan lesu. saya tersenyum. memang ianya berkaitan kerja. penat menjalankan tugas. lesu kerana bosan dgn beberapa perkara.

keseronokan boleh bertukar kpd burnout hanya krn seorang. akibat seorang boleh menyebabkan kerosakan kpd produktiviti organisasi. kehadiran seorang boleh menyebabkan satu organisasi menjadi lesu. jika dilakukan kerja yg sama dan mengharapkan hasil berbeza, itu kerja orang gila. jika dikehendaki hasil tetapi sumber tidak diberi, itu kerja orang gila.

orang gila hidup dlm dunianya sendiri. dunia yg baginya hanya dia sahaja yg sempurna. orang lain tidak betul. dan lama kelamaan ini akan menyebabkan orang lain juga jadi gila.barulah orang gila akan kata orang lain betul dan sempurna sptnya.

apabila kreativiti dan inovasi tersekat oleh cara lama yg sesuai di tempat lama, maka produktiviti akan tergugat. lama kelamaan, mereka yg memberi sumbangan kpd organisasi akan meninggalkan organisasi. dan yg tinggal hanyalahorang gila dgn labu2nya.

Tiada ulasan: