Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Ogos 13, 2010

Hukuman

Dalam berita disiarkan cadangan hukuman bunuh bagi yg membunuh bayi. dan cadangan penjara bagi cubaan membunuh bayi. saya setuju.

dalam perjalanan pada setiap hari kita dapati ramai pemandu kenderaan membawa kenderaan dgn bahaya. tiada timbang rasa dgn keselamatan kenderaan lain. contohnya spt memandu tanpa menggunakan lampu isyarat semasa hendak membelok. tidak menyalakan lampu 'hazard' apabila berhenti tanpa mematikan enjin. salah guna lampu 'hazard'. memandu laju dan menyelinap masuk ke dalam laluan dan menyelinap keluar. memandu laju dan 'tail-gating' kenderaan di hadapan. memandu perlahan di laluan laju. memandu sambil menggunakan telefon bimbit.

begitu juga penunggang motorsikal. dalam akhbar hari ini ada gambar 'bakal pengisi keranda terbang' di laluan LPT. penunggang motorsikal yg tidak menggunakan laluan khas utk motorsikal. penunggang motorsikal yg tidak memakai topi keledar. penunggang motorsikal yg menukar laluan tanpa isyarat.

berdasarkan contoh2 harian di atas, saya juga menyokong jika mereka ini dikenakan hukuman penjara atau bunuh. kereta, motorsikal, lori dan kenderaan2 lain adalah satu senjata yg boelh membunuh jika tidak dikawal dgn betul dan tepat. mungkin cadangan ini akan diterima oleh seorang menteri lain atau menteri yg sama?

Tiada ulasan: