Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 14, 2010

Cita-cita dan Harapan

setiap hari kita berdoa dn mengharapkan agar hari yan baru ini akan lebih baik drpd hari semalam. jika semalam kurang baik bagi kita, kita harap hari ini adalah hari yg baik bagi kita. jika semalam adalah hari yg baik bg kita, kita harapkan hari ini adalah hari yg lebih baik lagi.

kita juga bercita2 utk masa hadapan yg baik atau lebih baik drpd keadaan kita sekarang. kebanyakan orang mengharapkan kehidupan hadapan adalah kehidupan yg lebih kaya drpd segi material drpd keadaan sekarang. tetapi ramai yg lupa utk bercita2 utk kehidupan di dunia dan akhirat yg sejahtera. ramai yg hanya harapkan kehidupan dunia yg selesa shj. cita2 dan harapan jika tidak dimaklumkan kpd yg boleh membuatnya menjadi kenyataan akan hanya menjadi angan2 shj.

dalam solat kita sebenarnya bercita2 dan mengharapkan kesejahteraan dunia dan akhirat drpd Allah,Maha Pemilik segala di alam ini. kita berdoa kpdNya mengharapkan rahman dan rahimNya. maka bersolatlah kita. maka berdoalah juga selain drpd semasa solat. kemudian berusahalah utk mencapai cita2 kita. semoga kita sentiasa dilimpah kurnia Allah dgn rezeki yg halal dan dijauhkan drpd rezeki yg haram, utk kesejahteraan dunia dan akhirat.

Tiada ulasan: