Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Ogos 14, 2010

Ikhlas dan Halal

Baru2 ini saya ditanya jika saya mengenali seorang staf yg mengetip tiga kali semasa keluar drpd pejabat. maksud di sini adalah staf tersebut membawa kad 2 rakannya utk diketip bersama kad beliau. saya bagitau saya tak kenal staf berkenaan.

saya juga dimaklumkan bhw terdapat staf yg mengetip kadnya dan beberapa kad kawannya yg dikenal pasti oleh pemantau. dan telah didapati bhw kad mereka sekumpulan ini mempunyai waktu masuk dan keluar pada hampir setiap hari adalah sama. jika betul dan ianya menepati amaran utk diambil tindakan tatatertib, maka pihak yg bertanggungjawab perlulah menjalankan tanggungjawab. seorang ketua yg tidak mengambil tindakan akan dipertanggungjawabkan oleh pihak atasan. berdasarkan kpd di atas, pihak mana melakukan rasuah atau pecah amanah?

saya kurang minat melayan mereka yg kurang atau tidak amanah. utk mengelakkan drpd tersilap atau tersalah laku dlm menjalankan tugas kita, perlulah kita merujuk kpd senarai tugas dan tanggungjawab. jika dalam surat lantikan tidak menyatakan peraturan khusus, adakah jadi kesalahan jika kita dikatakan tidak ikut peraturan?

Tiada ulasan: