Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Ogos 26, 2010

Pemilihan Kerjaya

kaunseling bermula diantara lain kerana kerjaya. terdapat masalah kerjaya setelah perang dunia. kalau semasa perang, hampir kesemua orang ada kerja. kerja buat senjata. kerja guna senjata. kerja pulihkan orang yg terkena senjata. kerja buat bangunan untuk senjata. kerja buat bangunan yg baru atau baikpulih kerana akibat senjata. dan bermcam2 lagi kerana perang. tetapi setelah perang ramai tiada kerja.

semasa darurat, kerja pilih kita. tetapi sekarang,kita pilih kerja. kita bercita2 dan inginkan kerja/kerjaya yg menjamin kehidupan kita. kita harapkan kerja akan membolehkan kita hidup sejahtera sehingga akhir hayat kita. dan lagi elok,kerjaya kita membolehkan kita sejahtera dunia dan akhirat.

aa yg mengatakan dlm kaunseling bhw utk mempunyai kerjaya yg berjaya, kita mesti ada 3 perkara. 1.minat, 2.bakat,dan 3.kebolehan. bakat perlu diasah. kebolehan boleh dipelajari. kita seboleh2nya pilihlah kerjaya yg mempunyai personaliti yg sama dgn personaliti kita mengikut RIASEC. bagi pelajar uitm, silalah ke pusat kerjaya dan kaunseling utk menduduki ujian tersebut utk mengetahui personaliti kita, dan kerja yg sesuai dgn personaliti kita. janganlah kita jadi pensyarah tetapi sebenarnya kita tidak sesuai sbg pensyarah.

Tiada ulasan: