Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Ogos 18, 2010

Sahur

sahur adalah makan sebelum puasa bermula pada setiap hari. sunat kpd yg akan berpuasa utk bersahur. kesan negatif jika tidak bersahur adalah kedengaran 'bunyian' drpd perut yg kosong.

ada saudara saya bersahur pada tengah malam sebelum tidur. saya bersahur selalunya pada jam 5pagi. dan selalunya dgn makanan yg berat seperti makan tengahari dan makan malam. saya akan minum air sebanyak yg mampu. dan saya cuba makan sebiji atau dua biji kurma. saya juga akan minum air yg mengandungi glukos.

pada satu perjalanan balik ke kampung beberapa tahun lepas, pada bulan bukan bulan puasa, saya singgah di Gua Musang. waktu 4pagi. saya terkejut melihat hidangan di kedai makan macam makan tengahari. dan saya perhatikan ramai yang makan seperti makan tengahari ataupun seperti bersahur. tetapi ada yg makan tu adalah bukan Islam, jadi takkanalh mereka bersahur. dan selepas makan saya lihat mereka akan bawa bekalan pula. beberapa minit kemudian di jalanraya saya terserempak dgn satu apsangan yg saya lihat di kedai makan. rupa2nya mereka adalah pencari rezeki drpd susu getah. maka mereka makan dengan banyak utk tenaga buat bekerja.

saya rasa sebenarnya kita sepatutnya makan banyak pada waktu ebrsahur. bukannya pada waktu berbuka. sebab lepas berbuka, tenaga kurang digunakan berbanding selepas sahur.

Tiada ulasan: