Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Ogos 25, 2010

Burnout dan Kesannya

ada kawan tadi bagitau, 'saya dah tak kisah tentang pangkat'. bunyi macam saya aje. saya bgtau yg dia dah burnout. tapi dia nafikan. dia bgtau yg dia dah penat.

maka spt biasa saya pun berkongsi ciri2 burnout iaitu 1. depersonalisation, 2. emotional exhaustion 3. lack of personal achievement spt dinyatakan oleh Maslach. dia terdiam dan seolah2 mengakui bhw dia burnout. puncanya adalah persekitaran seperti dlm gestalt therapy. dan punca utama adalah mereka yg gilakan jawatan dan tidak boleh melihat orang lain berjaya walau pun dgn usaha sendiri. kejayaan yg telah dicapai diperlekeh2kan oleh pihak yg tidak senang dgn mereka yg lebih produktif.

maka kesan kpd organisasi, kemungkinan akan kehilangan pakar dlm bidang yg sangat2 diperlukan utk pembangungan dan perkembangan organisasi. dan akan tinggal mereka yg akan sentiasa menguncupkan taraf organisasi di mata pihak luar. akan jadilah menag sorak, kampung tergadai.

Tiada ulasan: