Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Ogos 01, 2010

FSR dan SAF

banyak fakulti gembira jika fsr tidak menjadi johan utk setiap sukan dipertandingkan dlm saf uitm pada setiap tahun. fsr adalah 'benchmark' utk pencapaian dlm sukan saf oleh fakulti lain.

semasa setiap temuduga, calon2 akan ada yg mengatakan ingin belajar di fsr sebab minat sukan. sebab nak jadi ahli sukan taraf antarabangsa. jawab saya,'fsr tidak ditubuhkan supaya pelajar menjadi pemenang pingat emas di olimpik'. fsr dutubuhkan utk meningkatkan pencapaian ahli sukan melalui perkongsian ilmu di antara warga fsr dgn atlet. maka graduan fsr diharapkan akan dpt berkongsi ilmu2 sains sukan utk perkembangan dan pencapaian di bidang sukan oleh atlet malaysia.

sains rekreasi pula adalah sebaliknya dgn sukan. sukan dikaitkan dgn pertandingan. rekreasi drpd perkatan 'recreate', iaitu membina semula atau 'recharge'. bahasa melayunya yg hampir adalah 'kesenggangan'. maka klien utk sukan dan rekreasi selalunya berbeza kecuali jika ahli sukan inginkan 'recharging'.

maka bagi saya, tidak semua sukan dipertandingkan semasa saf akan dijuarai oleh pelajar fsr. terdapat graduan diploma fsr yg mengikuti pengajian bacelor di fakulti lain spt pendidikan, masscom, pengurusan perniagaan, dsbnya. dan bukan semua juara2 sukan di peringkat sekolah memilih utk belajar di fsr semasa di uitm. maka jika andaian bhw fsr mesti menang kesemua sukan semasa saf adalah tidak tepat tetapi tidak mustahil.

Tiada ulasan: